Sari la conținutul principal
Unpir Constanta

În atenția,

Membrilor UNPIR Filiala Constanța

 

Ref.:    Informare privind modificarea Statutului UNPIR din 27 septembrie 2024 privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă (Republicat)

          Prin prezenta vă informăm că în Monitorul Oficial, Partea I nr. 1108 din 06/11/2024 a fost republicat STATUTUL din 29 septembrie 2007 privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă și Codul de etică profesională și disciplină al Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România, modificate prin Hotărârea nr. 2 a Congresului Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România din data de 27.09.2024 (Monitorul Oficial, Partea I nr. 1030 din 15.10.2024).

          Principalele modificări se referă la:

  • introducerea Standardului de cost în activitățile pentru care plata se efectuează din Fondul de lichidare: 

 „Statut UNPIR, Art. 12

Practicienii în insolvenţă compatibili au următoarele drepturi:

..k) să primească onorarii, iar oferta de onorariu să aibă ca referinţă standardul de cost şi criteriile stabilite conform art. 38 alin. (2) şi (5) din O.U.G.

Art. 118

(1) Distribuirea către practicienii în insolvenţă de către filialele Uniunii a sumelor colectate în fondul de lichidare se va face pe baza următoarelor criterii:

c) în cazul finalizării dosarului de un alt practician decât cel desemnat iniţial, remuneraţia cuvenită fiecărui practician în cauză se va stabili de consiliul de conducere al filialei, până la 10.000 lei, în baza tarifelor şi standardelor de cost.”

(6)  În situaţia desemnării unui practician în insolvenţă de către reprezentanţii unei asociaţii sau fundaţii pentru derularea procedurilor de lichidare, aceştia au obligaţia să avanseze cheltuielile de lichidare, inclusiv onorariul practicianului. În mod similar, în situaţia desemnării unui practician în insolvenţă de către asociaţii unei societăţi în temeiul Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, aceştia au obligaţia să avanseze cheltuielile de lichidare, inclusiv onorariul practicianului.

(7)  Nu sunt decontate din fondul de lichidare cheltuielile de procedură şi onorariul practicianului în insolvenţă pentru derularea procedurilor de lichidare a asociaţilor şi fundaţiilor, în situaţia numirii acestora de către reprezentanţii respectivelor entităţi. Nu sunt decontate din fondul de lichidare cheltuielile de procedură şi onorariul practicianului în insolvenţă pentru derularea procedurilor de lichidare conform Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia numirii acestora de către reprezentanţii respectivelor entităţi.

(8)   În cazul în care un practician în insolvenţă a fost numit prin înlocuirea altui coleg şi la preluarea procedurii şi nici ulterior nu existau fonduri în procedură, dar procedura a avut fonduri pe parcursul derulării acesteia, iar precedentul practician le-a distribuit, remuneraţia noului practician se va stabili de consiliul de conducere al filialei, în baza tarifelor şi standardelor de cost.

Art. 119

(1)   Pentru decontarea din fondul de lichidare, filiala Uniunii solicită următoarele documente justificative:

b) orice document din care rezultă că debitoarea nu deţine bunuri sau sume de bani în patrimoniu sau că acestea sunt insuficiente, în următoarele cazuri:

- a fost declanşată procedura de faliment în temeiul art. 107 din Legea nr. 85/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau în temeiul art. 145 din Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare;

- a fost închisă procedura în temeiul art. 131 din Legea nr. 85/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau al art. 174 ori art. 175 alin. (2) din Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare.

(4)   Decontarea cheltuielilor din fondul de lichidare, în condiţiile în care în averea debitoarei existau bunuri ce puteau fi valorificate sau sume de bani, constituie abatere, cu excepţia cazurilor când bunurile sau sumele de bani sunt insuficiente şi a fost cerută închiderea procedurii în temeiul art. 131 din Legea nr. 85/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza art. 174 ori art. 175 alin. (2) din Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare.

CAPITOLUL XIV: Abateri şi sancţiuni

Art. 124 Constituie abateri următoarele fapte:

24. depunerea unei oferte de onorariu care nu respectă standardul de cost de referinţă conform art. 38 alin. (2) şi (5) din O.U.G., constituie încălcarea art. 40 din acelaşi act normativ.

Art. 126

(1) Se sancţionează cu suspendarea calităţii de practician în insolvenţă pe o perioadă cuprinsă între 3 luni şi un an faptele prevăzute la art. 124 pct. ... 24.”

 

  • sancționarea depunerii unei oferte de onorariu în vederea confirmării/ desemnării într-o procedură cu încălcarea vădită a standardului de cost: 

     CODUL de etică profesională și disciplină al Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România - republicat

“(2) Sunt interzise practicile de concurență neloială, după cum  urmează:

c) depunerea unei oferte de onorariu în vederea confirmării/ desemnării într-o procedură cu încălcarea vădită a standardului de cost”

      Standardul de cost astfel cum a fost determinat conform Notei de fundamentare reprezintă o estimare valorică a fiecărei operațiuni specifice activității practicianului în insolvență și a fost întocmit în aplicarea dispozițiilor art. 38 alin. (5) din OUG nr. 86/2006. Nota UNPIR de fundamentare a Standardului de cost se regăsește în anexă (disponibilă aici), iar Standardul de cost se regăsește publicat pe site-ul filialei Constanța (https://www.unpirct.ro/fond-lichidare). 

         Fundamentarea Standardului de cost, respectiv stabilirea nivelului onorariului practicienilor, s-a realizat prin luarea în considerare a:

         - activităților de bază realizate de către practicieni în cadrul dosarelor de insolvență (fără bunuri sau fonduri recuperate, după caz),

              -  numărul mediu de ore de muncă alocate pe fiecare etapă procedurală și tip de activitate și 

              -  durata estimată de 6 luni a unei proceduri de insolvență, fără patrimoniu.

A rezultat un onorariu lunar estimat de 1.670 lei (10.000 lei / 6 luni).

          Standardul de cost astfel cum a fost determinat constituie standard de referință pentru toate procedurile de insolvență, inclusiv pentru ofertele depuse în procedurile de selecție organizate de ANAF, la care se pot face ajustări în baza criteriilor stabilite de art. 38 alin. (2) din OUG nr. 86/2006.

 

  • majorarea onorariului practicianului în insolvență pentru întreaga activitate desfășurată într-o procedură de insolvență, pentru societățile în care în averea debitorului nu există fonduri disponibile, la cel mult 10.000 lei: 

“Statut UNPIR, Art. 121

(1) Plata onorariilor practicienilor în insolvenţă ce sunt achitate din fondul de lichidare constituit conform art. 39 din Legea nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare, se va face, pe toată perioada desfăşurării procedurii, în ordinea vechimii, la următoarele tarife:

a) până la 10.000 lei, în baza hotărârii judecătoreşti pentru procedurile de insolvenţă deschise în baza Legii nr. 85/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau a Legii nr. 85/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi procedurile deschise în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru practicienii în insolvenţă înregistraţi cu vector fiscal de TVA, onorariul va fi de până la 10.000 lei, exclusiv TVA.

Indiferent de cuantumul onorariului din hotărârea judecătorească, din fondul de lichidare se va deconta doar onorariul în limita sumei de 10.000 lei, prevederile art. 38 alin. (5) şi art. 51 din O.U.G. fiind incidente;…

c) până la 10.000 lei, în baza hotărârii consiliului de conducere al filialei Uniunii pentru procedurile de lichidare deschise în baza art. 99 alin. (1) lit. b)

(2) Cheltuielile de procedură admise la plata din fondul de lichidare sunt:

h) onorariile stabilite de judecătorul-sindic pentru curatorii numiţi în acţiunile în anulare sau acţiunile în răspundere formulate de către practicianul în insolvenţă şi expertizele judiciare încuviinţate de judecătorul-sindic în acţiunile în anulare sau acţiunile în răspundere, până la 1.800 lei, în funcţie de durata acţiunilor pentru curatori, pentru fiecare ciclu procesual.”

        În vederea implementării noilor dispoziții, Comitetul National de Conducere UNPIR a emis în data de 01/11/2024 o Circulară având la bază Decizia CNC din data de 18.10.2024 și modificarea Procedurii de decontare din fondul de lichidare, aprobată în ședința Consiliului Național de Conducere din luna august 2024 (ca urmare a corespondenței derulate cu ANAF, adresa nr. 739359/11.07.2024 privind modificarea decontării onorariilor/cheltuielilor din fondul de lichidare, în sensul că  facturile se vor emite pe numele debitoarei și nu al filialei UNPIR) prin care se stabilesc următoarele:

       Începând din luna octombrie 2024 se aplică Procedura actualizată de decontare din fond (care se regăsește deja publicată pe site-ul filialei Constanța https://www.unpirct.ro/fond-lichidare), respectiv art. 6 care prevede că factura aferentă deconturilor se va întocmi pe debitoare cel târziu până la radierea acesteia. 

        Pentru o corectă și completă determinare a onorariului solicitat în dosar, practicianul în insolvență va evalua, pe proprie răspundere, timpul efectiv alocat operațiunilor reținute în Standardul de cost. 

           Filiala Constanța va pune la dispoziția membrilor, într-un termen scurt, un model orientativ, un formular de decontare actualizat la Standardul de cost emis de UNPIR care va putea fi descărcat din https://www.unpirct.ro/fond-lichidare

            Pentru implementarea noii proceduri de decontare, CNC a acordat o perioadă tranzitorie, de grație, până la data de 11.12.2024, pentru înregistrarea cererilor de decont aferente procedurilor închise anterior modificării procedurii de decontare.